Mere transparente tv-reklamer

Landets kommercielle TV-stationer lancerer nyt initiativ, der skal løfte transparensen for reklamer på broadcasternes streamingtjenester.

De kommercielle TV-broadcastere, TV 2, NENT og Discovery, har netop lanceret nyt initiativ, der skal løfte dokumentationsniveauet for reklamer på streamingtjenester, som skal imødekomme annoncørerne forventninger til måling og kvalitet.

Formålet er at skabe en fælles standard for måling på tværs af broadcasternes streamingtjenester, så annoncørerne fremover kan får lettere ved at købe og vurdere kvaliteten af reklamevisninger hos de tre danske indholdsudbydere.

Kvaliteten på det digitale annoncemarked er svingende, og alt for mange digitale eksponeringer er udokumenterede – og der er ingen ensretning i, hvordan eksponeringerne opgøres. 

Derfor har der selvsagt været behov for, at broadcasterne fremover kan tilbyde bedre dokumentation for reklamer afviklet på selskabernes streamingtjenester, så de svarer til den dokumentation, som hidtil har været på TV og dermed skabe et mere sammenligneligt grundlag for at vurdere nettodækning på tværs af alle tre broadcastere.

Den nye løsning indfører således en fælles standard for målemetoden, hvor det kræves, at reklamen er 100 pct. vist i skærmen, og 50 pct. af reklamen skal være afspillet.

Det bliver med andre ord lettere for annoncørerne at gennemskue, hvor de opnår størst effekt af deres digitale medieinvesteringer.