Værsgo: 22 års dansk reklamehistorie

En æra i dansk reklamehistorie er slut. Den folkekære chipskonge Jørgen går efter 22 år på frivillig pension som Kims’ frontfigur.

Landets længstlevende reklamefigur, Jørgen, er efter 22 år i front for Kims gået på frivillig pension.

Der er der ingen tvivl om, at han efterlader et tomrum blandt både chipsproducentens medarbejdere og den danske befolkning, hvor mange vil betragte Jørgen som synonym med den danske reklameblok.

På 22 år er Jørgen gået fra tåkrummende reklamefigur til dansk folkeeje, som tidligere har skabt mindre opstand, da Kims tre gange tidligere, i 1999, 2002 og 2015, har forsøgt at tage afsked med Jørgen.

Danmarks ældste reklameunivers

Så hos Kims krydser man selvsagt fingre for, at denne gang bliver lykkens gang.

Det hele startede som bekendt tilbage i 1997, da Jørgen første gang trådte frem på tv som Kims onde bror. Dengang som en meget aggressiv karakter, som dog – efter Jørgens målestok – er blevet rundere med årene og i dag har opnået kultstatus, så han efterhånden er synonym med den danske reklameblok.

Jørgen-er-tilbage

Og har Jørgen så bidraget med andet end den god underholdning? Ja, hjulpet kendskab har såmænd flyttet sig fra 87 pct. til 97 pct. og seneste måling af uhjulpet kendskab viser, at tre ud af fire i dag nævner Kims-brandet først.

Derudover er er antallet af brugere i samme periode steget fra 69 pct. til 81 pct., og loyaliteten vokset fra 18 pct. til 28 pct.

Tæt samarbejde med bureau

Bag reklameuniverset står reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners, som gennem alle 22 år har videreudviklet historien om den selvbestaltede chipskonge, hvor bureauets kreative direktør og ejer, Henrik Juul, har udstukket den kreative linje og skrevet filmmanuskripterne til de langt over 100 reklamefilm, som er blevet instrueret af Søren Fauli.

En af grundene til, at Jørgen har været gangbar i 22 år, skyldes hovedsageligt, at reklameuniverset har lænet sig op ad det aktuelle mediebillede, hvorfor det har været oplagt at blive ved med at forny universet.

Omvendt er det efterhånden at svært at presse meget mere ud af en karakter, hvis bedrifter tæller alt fra at have medvirket i adskillige ugebladsartikler og tv-shows, og angiveligt er eneste reklamefigur, som har optrådt som sig selv i Anders And-bladet.

Gense Jørgens største øjeblikke som danskernes ubestridte chipskonge herunder.

På sporet af Kim (1997)

Kimberne – KiMs bliver nordisk (1999)

Kampen om KiMs – Jørgen håner Kimberne (2000)

KiMs lefler for kvinderne (2002)

Jørgen bliver Chipskonge (2003)

Jørgen bliver ambassadør (2003)

Jørgen i Hollywood – Jørgen på route 66 (2009)

Jørgen vender hjem – rigere end nogensinde (2011)

Kald det Jørgenbrogade (2012)

Jørgens første forsøg på at finde sin afløser (2013)

Jørgens andet forsøg på at finde sin afløser (2015) 

Jørgen vender hjem… og overtager kontrollen (2016)

Luksusfælden – Jørgen er fallit (2017)

Jørgen udlåner ø til Robinson-ekspeditionen (2018)

Jørgen lefler for de unge (2019)

Jørgens Hede Hule (2019)

Jørgen tager afsked med danskerne (2020)

Fakta om Jørgen:

  • Frontfigur for Kims fra 1997 til 2019.
  • Angiveligt Danmarks ældste reklameunivers.
  • Blandt verdens mest effektive reklamer ifølge en analyse af Millward Brown.
  • Inspireret af DR-programmet ”Forsvundne danskere”, hvor de første reklamefilm handler om et fiktivt filmhold, der er på mission for at finde Kim, det forsvundne “kartoffelgeni”.
  • Jørgen er Kims onde storebror, som efter alt at dømme har været involveret i Kims forsvinden.
  • Har medvirket i mere end 100 reklamefilm for Kims, som fylder 35 kilometer råfilm.
  • Univers og manuskript udviklet af Henrik Juul, Wibroe Duckert & Partners.
  • Langt hovedparten af reklamefilm instrueret af Søren Fauli.